marți, 9 iulie 2019

Cheile Turzii,21.06.2019

Am ajuns seara in Cheile Turzii, dupa o zi torida ,veneam din Brasov cu o singura oprire pentru racorire in Salina Turda.. Locul unde am campat in alti ani e de nerecunoscut,s-a construit un pod peste rau,intregul mal care altadata era verde,cu iarba,acum e doar pietris,plus ca apare un panou cu ,camparea interzisa'!Mancam cate un langos cu branza si smantana care si asta e mai scump si mai putin bun decat in ceilalti ani,apoi urcam pe deal ,pe drumul pe care am venit,unde gasim un loc bun de campare.Seara am facut foc si ne-am bucurat de victoria echipei de tineret la fotbal care a eliminat echipa Angliei si ajunge in semifinalele Campionatului European.A doua zi facem circuitul cheilor.Mai incercasem altadata dar furtuna mi-a intrerupt parcursul ,deabia ce ajunsesem in varf ca a trebuit sa cobor in fuga sub fulgere si tunete si sa ma adapostesc sub o stanca in vale.Am urcat versantul stang apoi am traversat valea si am revenit pe celalat versant.Apoi pe seara am dat o fuga pana in Cheile Hasdate sa vedem  Cascada Ciucas si am facut o plimbare in Turda.Noaptea a plouat un pic ,pe noi ne-a ocolit,doar cateva fulgere si tunete,dar prin imprejurimi a fost prapad.A doua zi am plecat spre Posaga sa urcam in Scarita Belioara.



 Asa arata locul unde se campa odata!
 In dreapta se vad corturile noastre.

 Aici in deal avem semnal la telefon.
 Dimineata in urcare ,vedem Valea Hasdate in dreapta,rau ce formeaza Cheile Turzii.
 Cheile Hasdate in centru ,rau ce formeaza si Cheile Turzii.
 De aici vedem intrarea in chei.


 Un prim loc de belvedere(nu sunt prea multe) cheile sunt scurte ,cand te astepti sa le vezi deja se termina!

 Ajungem la cruce ,unde e de fapt locul cel mai interesant si cel mai inalt,aici ies alpinistii cand fac ascensiuni si tot aici ajung cei care parcurg Via Ferrata.



 Vedere spre amonte ,pe unde vom traversa valea apoi vom urca celalat versant pe care ne vom intoarce.
 Ne invartim noi prin preajma crucii ,cautam o poteca care sa ne duca langa ea,dar nu o gasim! In cele din urma o gasesc,Viorica nu vrea sa coboare ,nu e convinsa ca duce la cruce!Ajung la cruce, asa ca, dupa mine vin si ei.Oricum poteca e destul de alambicata ,ascunsa dupa stanci si vegetatie,nu te prea imbie sa inaintezi.Facem poze ,intre timp mai apar doua persoane care vin spre cruce,vazandu-ne pe noi !


 Pe aici se coboara in chei ,nu e traseu marcat ,e destul de dificil,dar cei experimentati il folosesc ca o scurtatura a traseului.
 Cu cei doi caini care ne-au insotit in circuitul nostru ,pe o caldura infernala!


 Vom cobori si vom trece raul Hasdate pe o punte de langa casa din vale ,iar cainii vor face o baie in rau,racorindu-se.Vedere spre Petrestii de Jos.
 Marius in coborare trage o tranta pe spate si pe un cot ,pe care s-a sprijinit ,stiind ca are pisica in rucsac.Si asa cred ca Mita a resimtit cazatura.
 Nu mai puteau nici caine de caldura ,cand am ajuns la rau s-au aruncat in apa si s-au racorit.Ce m-as fi balacit si eu ,dar apa era tare murdara si mai eram si pe o proprietate privata,era interzisa trecerea pe punte ,dar noi tot am trecut si am facut imediat la stanga ,ocolind proprietatea asta privata!
 Am urcat pe dealul acesta unde batea un vant racoros ,ne-am asezat la marginea padurii si ne-am odihnit un pic in timp ce mancam.
 Cheile vazute din amonte.



 Petrestii de jos.
 Eu pusesem ia la uscat ,eram in sutien,iar ciobanul tot urca cu oile spre noi ....
 Viorica si Marius mai jos.
 Apoi am urcat printr-o padure deasa,racoroasa,am gasit cativa hribi din care seara am facut o tocanita.Aici am ajuns in poiana si am tot urcat sub razele toride ale soarelui.
 Ne apropiem de zona stancariilor.

 Petrestii de Mijloc in stanga si Petrestii de jos.

 Aici suntem pe traseul comun (circuitul cheilor si celalat spre Piatra Secuiului ).

 Zoom la Via Ferrata si crucea din varful stancilor.
 Aici e locul cel mai spectaculos al cheilor.Se auzeau tipetele pasarilor rapitoare ce planau prin inaltul culoar,pe deasupra stancilor.
 Tot aici gasesc frumoasele orhidee Epipactis helleborine.

 Al doilea loc de belvedere pe acest versant.In total sunt vreo patru.






 Ajungem in puntul cel mai inalt ,trecem prin mai multe poieni cu mii de floricele de toate culorile.Au inflorit si sanzienele,ca doar suntem aproape de 24 iunie,ziua de Sanziene!




 Ultimul loc de belvedere ,apoi vom cobori.
 In capatul cheilor loc.Petrestii de Jos si padurea de unde am inceput noi urcusul pe acest versant.


 Vedere spre Turda.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe Lempes,18.03.2024

 Azi am urcat pe Lempes sa caut urzici.A venit si Viorica mai in urma mea,ne-am intalnit la releu.Am cules urzici apoi am coborat in viteza ...