miercuri, 13 decembrie 2023

CUSTURA SARATII,mtii.Fagarasului,27.09.2023

 Ziua asta va ramane o zi importanta in calendar,ziua cand pensionara fiind am parcurs Custura Saratii,traseul marcat cel mai dificil in Carpatii nostri,pot spune acum,dupa ce am batut aproape toti muntii !

Custura asta mi-a scapat printre degete in vara anului 2000.Atunci am ajuns seara pe vf.Serbota venind dinspre Suru,am coborat in Caldarea Mieilor unde am campat.Despre tura aceeia chiar ca pot spune ca a fost aventura vietii mele pe munte.A fost prima urcare in Fagaras,fara echipament , dormit 5 nopti in cort fara sac de dormit.Ajunsa la Balea a trebuit sa cobor din cauza vijeliei.Dar sa revin la Custura de azi.

Au trecut anii ca vantul,am ajuns pensionari, am capatat experienta si antrenament batand potecile muntilor din 2010 incoace,chiar si trasee alpine nemarcate ,dificile! Asa ca ne-am organizat echipa(Viorica si Marius) si am decis sa urcam in Custura.Eu mi-am rezervat camera la cabana Negoiu,ei au luat cele necesare pentru campare.Am ajuns la Cariera de Marmura unde am lasat masina.Pe traseu am realizat ca puteam urca mai sus cu masina,un loc de parcare era dupa podul peste paraul Saratii,acolo se intalneste cu paraul Serbota, iar dupa vreun km e un alt loc de parcare chiar unde poteca paraseste valea si incepe urcusul spre cabana.Prin padure am gasit foarte multi hribi.Am ajuns la cabana,mi-am luat camera in primire,cu vedre spre vale.Cabana e aproape goala.Viorica urca mai sus langa vechea cabana sa puna cortul,dar cabanierul vine peste ei si ii alunga,astfel ca sunt nevoiti sa urce sus in caldare si sa campeze.

Dorm foarte bine,singura in camera.Dimineata 27.09.2023,imi fac rucsacul,ma echipez si plec in traseu unde ma intalnesc mai sus cu amicii mei.Urcam pe Muchia Serbota si ramanem muti de atata frumusete si salbaticie ,sunt putine locuri atat de spactaculoase ca aici! Ajungem pe varf deodata cu doi turisti straini.Facem cateva poze si grabim coborarea in custura.Cu adrenalina la maxim trecem prin punctele sensibile.Sunt pasaje cu lanturi care sunt ok.Cel mai dificil este acela cu taietura in stanca cu lanturi in zig zag si lant lateral,acela imi pare a fi cam prost organizat.Daca te ajuti de lantul de sus e posibil sa te arunce in lateral,asa ca eu am coborat mersul piticului ajutandu-ma doar de lantul in zig zag.In rest traseul e ok,doar sa nu intri in panica din cauza verticalitatii traseului!Iesim din custura,Viorica si Marius se grabesc sa urca si pe Negoiu.Eu nu voi urca decat in Saua Saratii unde-i voi astepta.Revin si ei obositi si vom cobori pe imensele stanci pe langa Acul Cleopatrei,traseul acesta imi aminteste de Retezat.In coborare vom admira Cascada Saratii,apoi vom reveni la cabana pe traseul cu cele 9 podete numit Drumul Zmeilor pe inserat,poteca ce nu se mai termina si nu mai vedeam podetele.A fost o tura de anduranta,ne-a solicitat la maxim rezistenta fizica si psihica.Am ajuns la cabana obosita dar bucuroasa,implinita, multumind muntelui ca ne-a primit cu ospitalitate ,am avut o zi  frumoasa de toamna cu soare , fara vant! Toata ziua nu am mancat aproape nimic,doar in vf.Serbota am mancat un ou fiert si o Eugenia,in rest nimic.Seara am baut o palinka si m-am culcat.A doua zi dimineata am coborat culegand din nou hribi.

Am ajuns acasa bucuroasa ca am reusit sa fac acest traseu atat de dorit de multa lume,la care ma gandeam de ceva timp.Pe Negoiu am ajuns de doua ori pana acum:In 2000 venind de la Suru la Balea (patru zile) cand am coborat prin Strunga Dracului si in 2015 in tura de o zi de la Balea pe traseul de creasta ,am urcat prin Strunga Dracului pe varf apoi am coborat pe Strunga Doamnei -Caltun-Poteca lui Grigore pe furtuna si noapte,inapoi la Balea trecand prin tunel!


























































Pe Varful Serbota




















































Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe Lempes,18.03.2024

 Azi am urcat pe Lempes sa caut urzici.A venit si Viorica mai in urma mea,ne-am intalnit la releu.Am cules urzici apoi am coborat in viteza ...