joi, 15 februarie 2024

SINAGOGA ALBASTRA din Brasov,2024

 Sinagoga Albastra de rit ortodox a fost ridicata in anul 1924,dupa divizarea comunitatii evreilor din anul 1877.Evrei neologi si-au ridicat in 1901 propria sinagoga pe str.Poarta Schei.Evrei de rit ortodox au continuat sa se intalneasca in diferite case inchiriate.In 1920 intr-o casa pe Castelului.In 1924 au cumparat doua case pe Castelului la nr 64 pe care le-au demolat si in curtea din spate au ridicat sinagoga cu o fatada in stil maur.Pe fatada se afla un mozaic de culoare albastra (de aici denumirea)pe care era pictat un sfesnic cu sapte brate(Menora)flancat de doi lei auriti.In fata Sinagogii au ridicat o scoala si o baie centrala.Sinagoga dispune de un cimitir pe str.Closca.Dupa ani comunitatea evreilor de rit ortodox s-a micsorat.Sinagoga a fost deteriorata de cutremurul din 1940,iar in 1941 un grup de tineri legionari au provocat pagube aici.Dupa 1945 a fost folosita ca depozit de cereale,iar dupa 1960 pentru diferite materiale.In 2017 partea din spate s-a prabusit iar de atunci se degradeaza continuu,stare care reiese din imaginile de mai jos,imagini care circula in mediul virtual.

In spatele acestei cladiri pe str.Castelului ,in curtea din spate se afla Sinagoga Albastra,de fapt ce a mai ramas din ea.Poarta  incuiata fiind nu am putut vedea nimic in interior.
Foto Sursa Facebook







Vedere dinspre Tampa.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe Lempes,18.03.2024

 Azi am urcat pe Lempes sa caut urzici.A venit si Viorica mai in urma mea,ne-am intalnit la releu.Am cules urzici apoi am coborat in viteza ...