luni, 4 iunie 2018

Malul Galben-Padina Calinetului-Ref.Cioranga in Piatra Craiului,31.05.2018

Si acum sa redau mica noastra aventura in Piatra Craiului pe un traseu spectaculos,partial marcat .Ma intalnesc cu Dan si Bogdan in zona garii,defapt eu mergem spre gara pe jos cand ei m-au ajuns din urma ,veneau din Busteni,au oprit masina si m-au luat.Plecam spre Zarnesti,ajungem rapid la Plaiul Foii pe drumul recent asfaltat.Lasam masina la cabana si o luam spre munte prin poiana inverzita pe valea Calinetului .Intram in padure unde urcam pe stratul gros de grohotis alb adus de viitura  si ajungem la indicatoarele marcajului TR spre ref.Cioranga.Traseul marcat ramane in stanga noi urcam pe vale cautand Izvorul lui Orlovski ,dar nu-l gasim.Ajungem si trecem pe langa Malul Galben ,urcam uriasa panta si ajungem in capatul vaii.De aici vom iesi  in catarare pe peretele din dreapta deasupra Malului Galben ,apoi urmeaza o portiune asigurata cu cablu.Urcam in continuare si ajungem la Adapatoarea Caprelor ,care nu are niciun strop de apa,iar de aici printre niste stanci impresionante ajungem la poteca marcata si facem o vizita scurta la ref.Cioranga.Coboram inapoi pe marcaj apoi in dreapta ajungem in Saua Scarii de fier.Aici salbaticia si frumusetea peisajelor ne fascineaza.Suntem deasupra Padinei lui Calinet ,cea mai frumoasa vale din Piatra Craiului.Muti de uimire,mai zabovim cateva clipe apoi inspectam scara si coboram cu atentie unul dupa altul.Ajunsi sub scara cautam coborarea cea mai sigura spre albia vaii.Vedem un horn foarte ingust ,pare ca a fost folosit la coborare insa de sus nu vedem adancimea lui si nu ne aventuram.Cautam in dreapta si gasim o poteca pe care o luam la vale pe marginea unor jnepeni,mai mult aplecati ca sa incapem cu rucsacii si tinandu-ne bine de crengile lor,panta fiind foarte accentuata.Ajungem deasupra Padinei unde avem un prag inalt de stanca pe care nu putem cobori asa ca o luam inspre amonte tot pe sub jnepeni si iesim in firul vaii Padina lui Calinet.Aici ,valea e fantastica.Inca sunt portiuni cu zapada intarita inalta de pana la 2 metri.Cautam intrarea in Braul de Mijloc.Intrarea era chiar unde coborasem dar nu am vazut-o ,asa ca am inceput sa urcam pe firul vaii pe zapada pana la un bolovan imens . Negasind  poteca am coborat la locul de unde plecasem si deoadata vedem poteca!Exista marcaj cruce verde pe Braul de Mijloc dar e foarte rar si locul injnepenit rau de tot.Urcam pe poteca in panta pana sus unde vedem o alta vale care trebuie traversata.Bogdan e agitat,nu mai avem timp mult ,se face seara ,asa ca ne intoarcem pe unde am venit.Revenim la ref.Cioranga de unde vom cobori pe traseul marcat TR.Peisajul e spectaculos pe acest traseu cu stanci si locuri de belvedere fantastice dar poteca pamantoasa in panta e dificila ,mai ales in caz de ploaie.Ajungem la Hornul Nisipos apoi mai jos dam de o portiune unde stanca s-a dezmembrat in bucati imense care in cadere au rupt copacii si au distrus totul in cale inclusiv poteca marcata.Tot mai jos de Hornul Nisipos trecem printr-un horn asigurat cu niste lanturi foarte groase care la coborare cam iti dau ceva de furca...Ajunsi in poiana soarele acum lumina toata creasta in splendoarea ei.A fost o tura foarte frumoasa ,am descoperit locuri de o frumusete si salbaticie impresionante.Multumiri celor doi colegi de tura Dan si Bogdan!

Poiana prin care urcam pe traseul marcat TR ,traseu ce ajunge in creasta  la ref.Ascutit ,trecand pe la ref.Cioranga si pe Braul Cioranga Mare.
Urcam pe valea plina de grohotis adus de torentii  de apa.
Lasam marcajul in stanga iar noi vom urca pe firul vaii.

Nu gasim niciun Izvor al lui Orlovski (probabil a secat).

Iesim din firul vaii si urcam pe panta inierbata.

Pe stanga avem peretii abruptii pe care isi urmeaza cursul traseul marcat.

Pe aici se afla si Hornul Nisipos,care face trecerea din vale in traseul marcat.
Ajungem la baza peretelui Malul Galben.

Impresionantul Malul Galben.
Urcam pe langa Malul Galben.
Ajungem aici unde firul vaii se inchide in toate partile.
Daca ajungi aici prima data si nu sti pe unde se iese din vagauna asta e cam delicata treaba.Noroc ca Dan cunostea traseul  si locul pe unde se putea iesi in cat de cat in siguranta,dar cu mare atentie!

Direct vertical nici nu se pune problema ca s-ar putea inainta.Poate altii dar nu noi !:)
Bogdan e pe drumul cel bun!
Dupa el ,urmez eu.A fost nesperat de usoara catararea la liber aici!

Privind in vale.
Urcam pe o potecuta si deodata apare o panta cu un cablu.

Ajungem intr-o sea.
Trecem printre multe stanci impresionante.

Ajungem la Adapatoarea Caprelor,care din pacate a secat de atata seceta.

Deja suntem pe traseu marcat si urcam spre refugiul Cioranga.

Stancile de deasupra refugiului Cioranga ,cu Valcelul cu Fereastra in stanga,

Valcelul cu Fereastra .
Muchia dintre Timbale in plan indepartat.

Refugiul Cioranga se afla in buna stare ,usa se inchide perfect.
Lasam refugiul ,ne intoarcem pe unde am venit spre dreapta si ajungem in Saua Scarii de Fier,intre niste stanci imense ,pe cea din dreapta sta prinsa o placuta in memoria cuiva care si-a gasit sfarsitul aici.

Observam pe stanci o cruce verde care marcheaza Braul de Mijloc.
Mai coboram un pic si suntem deasupra Scarii de Fier ,care de fapt e formata din 4-5 scoabe prinse in stanca ,in continuare un cablu de cativa metri iar mai jos catarare libera.
De aici ni se arata in toata splendoarea ei Padina lui Calinet ,pare-se cea mai frumoasa vale din Piatra Craiului!

La Scara de Fier.

Eu cobor ultima pe Scara de Fier.O coborare destul de usoara pentru mine.

Padina lui Calinet cu portiuni de zapada iar in dreapta Varful si Muchia dintre Timbale.
Stanca cu Scara de Fier.

Am ajuns in firul vaii coborand pe langa jnepeni pe o panta mare ,jnepeni ce ne-au fost de mare ajutor.

Ajunsi in vale nu vedem poteca Braului de Mijloc care era de fapt chiar in locul in care coborasem,asa ca urcam pe firul vaii pe zapada in cautarea ei,pana la un bolovan imens.Ne intoarcem inapoi si de data asta gasim poteca.

Hornul pe care cine are curaj poate cobori in vale,noi am coborat pe langa jnepeni.
Pe langa jnepenii din dreapta imaginii am coborat noi.
Pana la bolovanul acesta am ajuns cautand Braul de Mijloc.

Imensii pereti ai Calinetului pe partea stanga in amonte.
Urcam in panta poteca pe Braul de Mijloc.
Aici ne oprim ,facem cateva poze in zona si ne intoarcem inapoi pe unde am venit.Deja era tarziu ,nu mai aveam timp de bajbait pe aici prin jnepenisul acesta.

Pana aici am ajuns,timp nu mai aveam sa mergem mai departe ,asa ca ne-am intors la refugiu de unde am coborat pe traseul marcat.

De la refugiu in jos pe traseul marcat sunt niste locuri foarte frumoase,stancarii cu iarba si copaci suspendati ,ceva de vis.

Muchia dintre Timbale.

Un scurt  popas!

Peste vale se vede Malul Galben.
Aici ,mai jos, imediat ajungem la Hornul Nisipos.

Hornul Nisipos ,pe care se poate trece fara probleme in caz de nevoie.

Ajungem la un horn foarte alunecos si stramt asigurat cu niste lanturi groase si foarte grele.

Iar aici pe ultima portiune traseul e distrus in totalitate de bucati mari de stanca desprinse din munte care au daramat o multime de copaci .