luni, 26 octombrie 2015

Mtii.Fagarasului (aventura pe Negoiu),20 sept.2015

Am plecat ca de obicei sambata pe la pranz din Brasov.Ajunsi aici pe Valea Balei deasupra Cascadei Balea ne-am instalat repede corturile deoarece soarele se grabea sa scape dupa culmea muntoasa,apoi ne-am mobilizat ,eu si Viorica,la adunat vreascuri pentru foc.Am urcat pe versantul stang ,dar in loc de lemne am gasit afine uriase ,coapte.Seara am facut un mic foculet cu ce am gasit pe firul vaii ,mai sus catre stana.
Noaptea s-a lasat repede peste munti,sus zaream frontalele intarziatilor ce coborau din Saua Caprei,ca niste licurici.Fantastica noaptea aici in Valea Balei,e a doua oara cand campam aici vara asta.Langa noi s-au instalat cativa tineri care dupa ce ne-am pus noi la somn au uitat ca au vecini chiar aici in inima muntilor si au inceput distractia pe muzica de manele la maxim.Viorica a iesit de sub plapuma si le-a amintit ca noi dimineata aveam sa plecam la drum lung si trebuie sa ne odihnim.Tinerii au inteles si au procedat ca atare.Dimineata la ora 6 ne-am sculat ,ne-am facut bagajele ,am mancat ceva si am urcat la Balea Lac.
Am parcat masina langa cabana Paltinu si am inceput sa urcam spre creasta.Ajungem in Saua Paltina.Valea Doamnei cu lacul sunt inca in umbra.Excelenta vreme se anunta ,nici nu banuiam ce aveam de infruntat mai tarziu ,seara, adica noaptea la intoarcere.Ne asteapta un traseu lung pana pe Vf.Negoiu.Deja suntem in creasta spre Coltul Paltinului.Traseul coboara in sud in Caldarea Paltinului pentru a ocoli Coltul Paltinului.De aici se vad varfurile Laitel,Caltun si Lespezi.Caldarea Paltinului acum scaldata de razele soarelui pe unde ma voi intoarce seara pe Poteca lui Grigore, pe o ploaie torentiala cu vant in rafale.Inainte pe sub stanci,poteca urca inspre Saua Doamnei ,deasupra Caldarii cu acelasi nume.Un segment de traseu mai dificil asigurat cu cabluri.Urcusul final in Saua Doamnei.In Saua Doamnei,vedere spre Coltul Paltinului.Apar la orizont varfurile Laitel si Negoiu.Zona mai dificila asigurata cu cabluri la urcare pe vf.Laitel.Aproape de varf intalnim in poteca un caine lup purtator de bagaje.:)Vedere absolut fantastica spre zona Caltun-Lespezi.Parerea mea,cea mai spectaculoasa si salbatica zona a Muntilor Fagarasului !
Ajung pe Vf.Laitel.aSunt a doua oara,prima data in 2000,cand veneam de trei zile, de la Suru.
Coborand de pe Laitel,incep sa se adune norii pe Negoiu.Ajungem la noul refugiu de la Caltun.Ne oprim pe malul lacului si mancam rapid apoi incepem urcusul spre Negoiu.Aici,observ traseul marcat numit Poteca lui Grigore,pe care  vom reveni seara tarziu pe ploaie si intuneric la Balea Lac.
Splendidul lac de la Caltun,rareori scaldat de soare;aici vremea e foarte rece si cu vant puternic,pare ca se aduna aici toate vanturile din Muntii Fagarasului .....:)

Cu cat urcam,vremea se schimba,se aduna tot mai multi nori deasupra noastra.Traversam Caldarea Laita si ajungem la intersectia traseelor Strunga Doamnei si Strunga Dracului.Traseul clasic ,scurt, spre Vf.Negoiu prin Strunga Dracului e inchis de vreo 2 ani,din cauza prabusirii unor stanci.
Aici traseul se ramifica;BG prin Strunga Doamnei si BR prin Strunga Dracului.Noi vom urca prin Strunga Dracului deoarece cunosteam traseul ,mai coborasem pe aici in urma cu cativa ani si-mi placuse foarte mult,doar ca acum aveam sa ne confruntam cu lanturi rupte si stanci cazute in strunga.

Nu pot descrie nivelul la care se ridicase adrenalina ,mai ales ca veneau norii de sus si nu mai vedeam la cativa metri.Marius si Viorica urcau pentru prima data pe aici,asa ca aveam emotii si pentru ei,plus ca nu stiam ce obstacole vom intampina mai sus in strunga.Mai lipsea o ploaie care sa ne surprinda aici si le aveam pe toate!
Pe prima portiune lanturile sunt rupte iar mai sus avem doua abstacole de trecut mai dificile,doua stanci enorme cazute ,dar cu dibacie si atentie marita le-am depasit fara probleme.De la jumatatea strungii in sus nu sunt modificari ale traseului.Iesim deasupra strungii,de unde incepem urcusul spre vf.Negoiu.
Vf.Negoiu scaldat de soare,dar imprejur nu se vede absolut nimic.In sfarsit ajungem sus,eu pentru a doua oara.Acum avem o borna noua ,ridicata anul acesta.Nu vedem decat varful,norii au impresurat muntele din toate partile.Incepem coborarea ,de asta data prin Strunga Doamnei,marcata BG.Sunt prima data pe acest traseu,dar nu mi-a placut deloc,nu se compara cu spectaculoasa Strunga Dracului.Coborarea prin Strunga Doamnei;stanca umeda si alunecoasa,spatiul ingust ....curenti puternici de aer si primii stropi de ploaie care avea sa ne tortureze pana la Balea lac.In Caldarea Laita,vine peste noi in rafale grindina....Grabim coborarea la vechiul refugiu Toma Boerescu.

Aici ne echipam de vreme rea,deoarece incepe ploaia insotita de vant si decidem sa ne intoarcem la Balea pe Poteca lui Grigore la Tunel pe partea sudica.Refugiul inca este functional cu exceptia priciului de langa usa care e rupt;pe care am dormit eu in 2000 ,intr-o noapte de cosmar cu o vreme oribila,ploaie si vant puternic,de credeam ca ne ia pe sus cu tot cu refugiu.Incepem coborarea pe Valea Caltunului in sir indian.Poteca traverseaza culmea de sub Laitel si ajunge in Caldarea Paltinu de unde urca sustinut culmea laterala pentru a ajunge la Tunel.

In Caldarea Paltinu ploua torential,bocancii se umplusera cu apa,imi inghetasera picioarele si mainile,vantul sufla demential.Grabesc pasul sa ajung undeva la adapost de vant sa-mi storc ciorapii de apa ,astfel ca ma distantez de grup, acum mai numeros ,aici venind din urma mai multi turisti.Marius si Viorica raman in urma,doi turisti ma depasesc,iar altii raman in urma mea.Ajung in culme ,ma adapostesc dupa ea ,ma descalt ,schimb ciorapii cu altii uscati ,trag niste pungi peste ei,operatiune ce-mi ingheata de-a binelea picioarele,asa ca incep sa merg mai repede sa ma  incalzesc ;....Se innopteaza ,aprind frontala.Singura pe traseu necunoscut,basca vin neguri peste mine de nu mai vad la doi metri,pierd marcajul,parca si poteca a disparut......ma opresc,sting frontala si astept coechipierii sa vina din urma.Trag niste chiuituri si-mi raspunde cineva de la refugiul de langa gura tunelului.In cele din urma negura de ridica ,aprind frontala ,caut marcajul si reusesc sa ies cu bine ajungand la refugiu.Intru pentru cateva minute ,ma incalzesc un pic,apoi ies afara si -i astept pe Marius si pe Viorica.Se vad luminite pe munte,strig si-mi raspund...deci vin si ei.Apoi imi povestesc intamplarea pe poteca din cauza careia au interziat;lui Marius i-a cazut frontala sub o stanca iar in cadere s-a stins,cautand frontala pe intuneric i-a cazut ceasul de la mana.A trebuit sa se intoarca Viorica si sa le caute.In sfarsit suntem bine si impreuna la gura tunelului.Parcurgerea tunelului a fost cireasa de pe tort !Uzi leoarca la picioare cu mainile inghetate pe bete,ne batea un curent de aer rece ce trecea prin haine,nu banuiam ca avea sa fie atat de grea trecerea .Ajunsi la masina ,ne-am descaltat in masina fiind cald ,acum eram in siguranta la caldura,doar ca Marius ,inghetat si obosit ,trebuia sa ne aduca in siguranta acasa, ceea ce s-a si intamplat.Am ajuns pe la miezul noptii acasa in Brasov,unde in timp ce noi eram in varf de munte ,aici se declansase urgia;grindina si vant,strazi inundate,copaci doborati,florile mele din balcun erau facute zob.Asa s-a incheiat aventura noastra din Muntii Fagarasului ,a patra tura in acesti munti in vara 2015.Important a fost faptul ca ne-am intors cu bine si nici macar nu am racit dupa frigul indurat .Ma  intreb cum ajungeam noi la Balea Lac daca urmam acelasi traseu de creasta ! Cred ca era mult mai rau.Am avut inspiratia sa urmez un traseu mai putin expus , fara pasaje dificile ,traseu pe care facandu-l pe intuneric nu am vazut nimic peisaj,asa ca trebuie sa-l parcurg din nou pe lumina!












Piscul Balei
Valea Doamnei




Piscul Paltinului

Caldarea Mare a Paltinului



In Saua Doamnei


Trecem pe sub vf.Laita si urmeaza urcusul pe Laitel.



















Intram in Strunga Dracului



































2 comentarii:

  1. Felicitari pentru vointa dovedita de a ajunge pana la masina . Dar ... plecarea la volan la acea ora, dupa asa o grea zi pe traseu montan deosebit de greu a fost o mare greseala asumata , ORICARE AR FI FOST MOTIVUL CE IMPUNEA AJUNGEREA IN ACEA SEARA IN BRASOV ! Dupa riscul imens pe noapte in creasta Fagarasului cu ploaie rece si deasa - voi v-ati asumat al doilea risc pe viata si moarte, si asta repet, IMEDIAT, dupa 14 ore de efort fizic intens epuizant. Asa ceva NU TREBUIE SA FACA NIMENI NICIODATA si cu atat mai putin niste montaniarzi maturi si destul de experimentati ca voi. Numai paza Bunului DUMNEZEU v-a fost de aparare caci in orice secunda la volan, noaptea pe ploaie, se poate produce nenorocirea! Este chiar o minune si minunat ca ati scapat cu bin. dar altadata nu va mai fortati norocul caci stiti bine ca muntele nu-i iarta pe nesabuiti

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da,intradevar a fost obositor pentru Marius ,dar e un sofer experimentat asa ca am ajuns cu bine acasa.

      Ștergere

Pe Lempes,18.03.2024

 Azi am urcat pe Lempes sa caut urzici.A venit si Viorica mai in urma mea,ne-am intalnit la releu.Am cules urzici apoi am coborat in viteza ...